Pojmy na dřevárnách
dřevárna - obecně hra, na které se bojuje dřevěnými replikami chladných zbraní, obvykle ve stylu fantasy. Existují i akce přísně historické (bez magie)), akce z období antiky, renesance, pirátské, Shadowrun či postapokalyptické dřevárny (ty se překrývají s airsoftem). Jo a to dřevo je už teď skoro všude povinně obaleno něčím měkkým, aby to méně bolelo do kloubů apod.
bitva - dřevárna, na které je hlavním těžištěm zábavy boj větších či menších skupin. Malé bitvy mívají cca 50 lidí, střední do 200 a ty velké až 600-800 účastníků (ale málokdy bojují všichni najednou).
LARP (live action roleplaying) - obecně hra, při které se hráč vžívá do nějaké role (nemusí jít vůbec o dřevárnu). V našem kontextu pak dřevárny, kde se hráči soustředí na hraní své postavy. LARPy jsou velmi široká paleta her s různou náplní, stylem a provedením. Od "Hele skřet, zabijeme ho." po velmi spletité příběhy a drsnou realistickou politiku.
svět - LARP odehrávající se na jednom místě (obvykle cca 0,5 x 0,5 km)), kde můžete najít různá "herní" místa (hrad, město, hory, hluboký les, ...) a kde hráči hrají různé postavy z tohoto světa (od krále až po žebráka)), mají vlastní i skupinové cíle a vývoj hry je zčásti řízen organizátory vnějšími událostmi a cizími postavami (viz níže) a zčásti pak rozhodnutími a aktivitou samotných hráčů. Obvykle je hra pro 50-100 hráčů a trvá 2-3 dny.
družinovka - LARP, kde hráči hrají spolu v uzavřených, pevně daných družinách (ala Dračí doupě)), většinou s cca 5 členy.
tažení - družinovka, kdy hráči během dobrodružství postupují po předem dané trase. Ve veřejné nabídce akcí je skoro nenajdete (jsou moc náročné na organizaci a proto jsou pořádány hlavně jako uzavřené akce pro zvané).
městský LARP - hra (často ne dřevárna)), která se hraje buď jeden den v centru města nebo paralerně k běžnému životu (často i mnoho týdnů). Běžnými styly jsou: mafie, upíři a vlkodlaci, zločinci a policisté apod.
železo - akce historického ("železného") šermu. Pozor, to, že je někdo dobrý v železném šermu, vůbec neznamená, že rozumí tomu dřevěnému. Jde o dvě různé věci.
FAS (fantasy asociace) - to se kdysi sešli organizátoři většiny akcí u nás a dohodli se na jednom společném kalendáři a jedněch společných pravidlech boje (užitečný to počin, časem ale hodně lidí začalo zavádět vlastní pravidla, kalendáře apod.). Podobně se pak sešli ještě několikrát a trochu to aktualizovali. FAS nikdo nezastupuje, za FAS nikdo nemluví, FAS totiž neexistuje (kromě těch vzácných setkání).
ASF, Dargorath, MoL aj. - různé organizace a sdružení zaměřující se na dřevárny (většinou formou nějakého servisu - pomoc s organizací, weby, různé projekty, další standardní pravidla boje apod.). Všechno jsou to ale jen malé ostrůvky v moři "neorganizovaných" dřeváren. Neexistuje žádná organizace, která by zastřešovala či zastupovala dřevárny u nás. Drtivá většina akcí pod nic podobného nespadá (ono to totiž vůbec není potřeba). České dřevárny, to je nesourodá směs různých nadšenců. Nikdo tomu nevelí (navzdory tomu, že někteří to presentují jinak).
hofy, hofál - diskuzní server Hofy land, oblíbený u většiny dřevařů. Najdete tam spoustu klubů o různých tématech spjatých s dřevárnami i o konkrétních akcích. Adresa: http://www.hofyland.cz/
living history (fantasy) - pojetí snažící se o maximální historickou (stylovou) věrnost - žádné nedobové doplňky, petlahve, moderní stany apod. Vše jen stylové nebo přinejhorším hodně dobře zamaskované. Hezké, ale dost nákladné.
roleplaying - hraní, kdy upřednostňuji chování, výrazy, cíle a motivace své postavy nad svým vlastním. Obecně kvalitní a odpovídající herecký projev. Obecně je dobrý roleplaying vysoce ceněn neb zvyšuje kvalitu akce a přispívá zábavě i ostatním.
kydlení - styl šermu, kdy bojující nehledí na realističnost, ale snaží se o maximální efektivitu (často až v rozporu s pravidly)), typické projevy: místo pořádných seků krátké ťukání pohybem zápěstí; prudká změna směru seku během útoku; postoj, ve kterém se bojovník hrbí a vystrkuje hlavu, předloktí apod., aby se jimi kryl. Obecněji snaha o podvádění v boji (neuznávání zásahů, podvádění při počítání životů apod.)
ultralight - příliš lehká zbraň, umožňující neralisticky rychlé útoky a svádějící ke kydlení
org - organizátor, v drtivé většině nadšenec pořádající akci na vlastní triko a zadarmo (herní poplatek kryje většinou jen přímé náklady - materiál, rekvizity, benzín apod., nikoliv desítky až stovky hodin práce a příprav)
CP, CPčko (cizí postava) - postava, která je ve hře jen krátkodobě. Často je nějakým způsobem řízena či omezena organizátory. Slouží k řízení politiky (šéfové stran s pevně danými cíli)), ekonomiky (kovář či alchymista odvádějící peníze ze hry)), předání informací (posel z vedlejšího království, svědek nějaké události apod.) či dokreslení prostředí (žebrák, zlodějíček, ponocný, ...).
bestie - cizí postava, která nevyjednává, ale bojuje (vlci, skřeti, zombie, ...)
kvest - obecně nějaký úkol pro hráče. Na vyspělejších hrách nejsou zadávány přímo (nejde si "říct o kvest")), ale jde spíše o nějaký problém, záhadu, ukrytý poklad a artefakt, na který můžete narazit v legendách, knihovně, informacích během hry apod. a který se můžete rozhodnout řešit. Často (ale ne nutně) je jeho vyřešení spojeno s nějakou odměnou.
exp (též zkušenost) - bod, kterým se měří síla postavy. Za expy získáváte nové dovednosti, kouzla apod. Většinou se expy dají získat (a postava vylepšit) ne jen ze začátku, ale i během hry (různými způsoby podle konkrétní akce).
dovednost - pravidlo, které vám umožňuje dělat něco, co neumíte nebo nedokážete reálně (vykovat meč, přeskočit řeku, uvařit lektvar, seslat kouzlo apod.).
kombení - vychytávání mezer a děr v pravidlech za účelem zvýšení síly postavy (z mága si vezmu neviditelnost, ze zloděje podřezání a pak zabiju koho budu chtít ...)), nežádoucí jev
mančkin - hráč, který se snaží mít co nejmocnější a nejnesmrtelnější postavu (často na úkor hry a bez ohledu na ostatní)
setleření (někdy též farma) - simulace řemesel a koloběhu surovin na LARPu (např. dřevorubec nakácí dřevo na výdřevu, horník pak vytěží v dole železo a kovář z něj pak udělá meč)), může být různě detailně propracované
kopr (Kurvský Odpor k PRáci) - stav, kdy hráč nehraje, ale válí se a kecá či popíjí, zkrátka nic nedělá (tzv. kopří)), na hře je kopr nežádoucí, neb ruší a rozkládá hru
17.03.2010. 00:00
Komentáře
Kategorie
RSS kanály
Fantasyobchod.cz
Největší výběr vybavení pro milovníky dřeváren a larpů: fantasyobchod.czZ kalendáře akcí
Larp.cz
Larpy.cz
- Fallen – město prokletých
- The Beauty of Czech Larps in 2022
- Opus Magnum – gotický horor pro ženy
- Víly, hejkalové i bludičky stále žijí v Srdci lesa
- Krása larpů 2022 ve fotografiích
- Mumini: “Larp, který si rok (2020/2021)/2022 nezaslouží, ale potřebuje.”
Podpora















