Domů

Pojmy na dřevárnách

dřevárna - obecně hra, na které se bojuje dřevěnými replikami chladných zbraní, obvykle ve stylu fantasy. Existují i akce přísně historické (bez magie)), akce z období antiky, renesance, pirátské, Shadowrun či postapokalyptické dřevárny (ty se překrývají s airsoftem). Jo a to dřevo je už teď skoro všude povinně obaleno něčím měkkým, aby to méně bolelo do kloubů apod.

bitva - dřevárna, na které je hlavním těžištěm zábavy boj větších či menších skupin. Malé bitvy mívají cca 50 lidí, střední do 200 a ty velké až 600-800 účastníků (ale málokdy bojují všichni najednou).

LARP (live action roleplaying) - obecně hra, při které se hráč vžívá do nějaké role (nemusí jít vůbec o dřevárnu). V našem kontextu pak dřevárny, kde se hráči soustředí na hraní své postavy. LARPy jsou velmi široká paleta her s různou náplní, stylem a provedením. Od "Hele skřet, zabijeme ho." po velmi spletité příběhy a drsnou realistickou politiku.

svět - LARP odehrávající se na jednom místě (obvykle cca 0,5 x 0,5 km)), kde můžete najít různá "herní" místa (hrad, město, hory, hluboký les, ...) a kde hráči hrají různé postavy z tohoto světa (od krále až po žebráka)), mají vlastní i skupinové cíle a vývoj hry je zčásti řízen organizátory vnějšími událostmi a cizími postavami (viz níže) a zčásti pak rozhodnutími a aktivitou samotných hráčů. Obvykle je hra pro 50-100 hráčů a trvá 2-3 dny.

družinovka - LARP, kde hráči hrají spolu v uzavřených, pevně daných družinách (ala Dračí doupě)), většinou s cca 5 členy.

tažení - družinovka, kdy hráči během dobrodružství postupují po předem dané trase. Ve veřejné nabídce akcí je skoro nenajdete (jsou moc náročné na organizaci a proto jsou pořádány hlavně jako uzavřené akce pro zvané).

městský LARP - hra (často ne dřevárna)), která se hraje buď jeden den v centru města nebo paralerně k běžnému životu (často i mnoho týdnů). Běžnými styly jsou: mafie, upíři a vlkodlaci, zločinci a policisté apod.

železo - akce historického ("železného") šermu. Pozor, to, že je někdo dobrý v železném šermu, vůbec neznamená, že rozumí tomu dřevěnému. Jde o dvě různé věci.

FAS (fantasy asociace) - to se kdysi sešli organizátoři většiny akcí u nás a dohodli se na jednom společném kalendáři a jedněch společných pravidlech boje (užitečný to počin, časem ale hodně lidí začalo zavádět vlastní pravidla, kalendáře apod.). Podobně se pak sešli ještě několikrát a trochu to aktualizovali. FAS nikdo nezastupuje, za FAS nikdo nemluví, FAS totiž neexistuje (kromě těch vzácných setkání).

ASF, Dargorath, MoL aj. - různé organizace a sdružení zaměřující se na dřevárny (většinou formou nějakého servisu - pomoc s organizací, weby, různé projekty, další standardní pravidla boje apod.). Všechno jsou to ale jen malé ostrůvky v moři "neorganizovaných" dřeváren. Neexistuje žádná organizace, která by zastřešovala či zastupovala dřevárny u nás. Drtivá většina akcí pod nic podobného nespadá (ono to totiž vůbec není potřeba). České dřevárny, to je nesourodá směs různých nadšenců. Nikdo tomu nevelí (navzdory tomu, že někteří to presentují jinak). hofy, hofál - diskuzní server Hofy land, oblíbený u většiny dřevařů. Najdete tam spoustu klubů o různých tématech spjatých s dřevárnami i o konkrétních akcích. Adresa: http://www.hofyland.cz/

living history (fantasy) - pojetí snažící se o maximální historickou (stylovou) věrnost - žádné nedobové doplňky, petlahve, moderní stany apod. Vše jen stylové nebo přinejhorším hodně dobře zamaskované. Hezké, ale dost nákladné.

roleplaying - hraní, kdy upřednostňuji chování, výrazy, cíle a motivace své postavy nad svým vlastním. Obecně kvalitní a odpovídající herecký projev. Obecně je dobrý roleplaying vysoce ceněn neb zvyšuje kvalitu akce a přispívá zábavě i ostatním.

kydlení - styl šermu, kdy bojující nehledí na realističnost, ale snaží se o maximální efektivitu (často až v rozporu s pravidly)), typické projevy: místo pořádných seků krátké ťukání pohybem zápěstí; prudká změna směru seku během útoku; postoj, ve kterém se bojovník hrbí a vystrkuje hlavu, předloktí apod., aby se jimi kryl. Obecněji snaha o podvádění v boji (neuznávání zásahů, podvádění při počítání životů apod.)

ultralight - příliš lehká zbraň, umožňující neralisticky rychlé útoky a svádějící ke kydlení

org - organizátor, v drtivé většině nadšenec pořádající akci na vlastní triko a zadarmo (herní poplatek kryje většinou jen přímé náklady - materiál, rekvizity, benzín apod., nikoliv desítky až stovky hodin práce a příprav)

CP, CPčko (cizí postava) - postava, která je ve hře jen krátkodobě. Často je nějakým způsobem řízena či omezena organizátory. Slouží k řízení politiky (šéfové stran s pevně danými cíli)), ekonomiky (kovář či alchymista odvádějící peníze ze hry)), předání informací (posel z vedlejšího království, svědek nějaké události apod.) či dokreslení prostředí (žebrák, zlodějíček, ponocný, ...).

bestie - cizí postava, která nevyjednává, ale bojuje (vlci, skřeti, zombie, ...)

kvest - obecně nějaký úkol pro hráče. Na vyspělejších hrách nejsou zadávány přímo (nejde si "říct o kvest")), ale jde spíše o nějaký problém, záhadu, ukrytý poklad a artefakt, na který můžete narazit v legendách, knihovně, informacích během hry apod. a který se můžete rozhodnout řešit. Často (ale ne nutně) je jeho vyřešení spojeno s nějakou odměnou.

exp (též zkušenost) - bod, kterým se měří síla postavy. Za expy získáváte nové dovednosti, kouzla apod. Většinou se expy dají získat (a postava vylepšit) ne jen ze začátku, ale i během hry (různými způsoby podle konkrétní akce).

dovednost - pravidlo, které vám umožňuje dělat něco, co neumíte nebo nedokážete reálně (vykovat meč, přeskočit řeku, uvařit lektvar, seslat kouzlo apod.).

kombení - vychytávání mezer a děr v pravidlech za účelem zvýšení síly postavy (z mága si vezmu neviditelnost, ze zloděje podřezání a pak zabiju koho budu chtít ...)), nežádoucí jev

mančkin - hráč, který se snaží mít co nejmocnější a nejnesmrtelnější postavu (často na úkor hry a bez ohledu na ostatní)

setleření (někdy též farma) - simulace řemesel a koloběhu surovin na LARPu (např. dřevorubec nakácí dřevo na výdřevu, horník pak vytěží v dole železo a kovář z něj pak udělá meč)), může být různě detailně propracované

kopr (Kurvský Odpor k PRáci) - stav, kdy hráč nehraje, ale válí se a kecá či popíjí, zkrátka nic nedělá (tzv. kopří)), na hře je kopr nežádoucí, neb ruší a rozkládá hru

Komentáře 17.03.2010. 00:00

Začínáme jezdit na dřevárny 1. Úvod

Kdy přesně začaly dřevárny u nás, to se asi nikdy nedovíme. První zmínky, a později i recenze, se objevují už někdy na začátku 90 let. 20 století. Tehdá začalo být oblíbené Dračí doupě a konečně mohly vyjít knihy pana Tolkiena. Lidé si chtěli vyzkoušet vžít do rolí svých vysněných postav. Akce se vyvíjely a čekaly na impuls. A ten impuls přišel. S filmovou trilogií Pána prstenu nastal od roku 2001 boom. K masovosti začal přispívat i stále dostupnější internet. Nástupem mas přibylo lidí, akcí a začala stoupat kvalita kostýmů i jednotlivých akcí. Časem vlna opadla, Češi coby národ začal se vstupem do EU bohatnout a lidé co se bavili tím, že vzali dřevěný meč, tuniku a šli na bitvu si našli jinou zábavu. Často se slovy, že za peníze se dá najít "lepší zábava", kde nebudou nároky na přípravu kostýmu, na učení se "šermu". Ti co u dřeváren zůstali, ji hnali k zkvalitnění, kostýmů, úrovně boje, upravovaly se pravidla. Vznikaly sdružení, probíhaly propagace. Kritizovaly se lidé se špatnými kostýmy. Vše spělo k lepšímu, jen ...



Jen lidé nějak zapomněli podat pomocnou ruku nováčkům, zlepšit celkovou propagaci dřeváren pro nováčky z řad těch nejmladších. Přitom tu mají skvělé levné médium, internet, kde mohou vznikat stránky které lidi přitáhnou právě k dřevárnám. I my tady na dřevránách jsme psali recenze, hodnocení, ale chyběl tu souhrn co dřevárny jsou, fotky které by přilákaly lidi, články které by informovaly co od dřeváren čekat. Budiž nápravou připravovaný seriál. Cílem seriálu nebude podrobný návod jak na kostýmy, ty najdete parádně zpracovány na http://b5a.cz/navody. Spíš tu naleznete popis co dřevárny jsou, jak na ně vyrazit co od nich čekat, co je in a co není. Doufejme že i nově spuštěný larp.cz, přinese co nejvíc obsahu.



Ke sledování článků vám může pomoci tato RSS čtečka.
Artuš 2003
Artuš 2003
Pračetárna 2003
Pračetárna
Pellenor 2009
Pellenor 2009
Bitva o Morii 2009
Bitva o Morii 2009
Bitva na Něvě 2009
Bitva na Něvě 2009

Komentáře 08.02.2010. 00:00

Diskuzní server Hofyland



Hofyland

Kouknete-li dnes na stránky, které se zabývající dřevárnami,(larp.cz, larpy.cz , drevarny.cz , drevarna.cz , asf.cz) tak vám může přijít, že komunita kromě sem tam vydáni nějakých článků, sem tam vzniku nějaké stránky skupiny a tuny galerii z akcí na rajčeti, nijak nežije. Kdo ovšem někdy zavítal na dva diskuzní fóra hofyland a bot tak je najednou vtáhnut do světa dřeváren a je jen na něj, jak moc se do něj ponoří. Bot je diskuzní fórům založeno Snagou pro probrání skřetích záležitostí. Moc ho neznám, tak možná tu někdo napíše do komentu pár informací. Kde se ale pohybuji jak doma je hofyland. Kdysi jsem na něj přišel coby hráč reddragonu (hra tehdy neobsahovala fóra) a už jsem ho neopustil.

Výhoda hofylandu oproti tématickým fórům je jeho tématická rozmanitost, člověk tam příjde za nějakým klubem, ale jak se rozkouká, tak zjístí že se mu líbí i x jiných klubů a že jich tam je. Aktualně 6 267. V poslední době vymizely fankluby, které nahrádil facebook, ale jinak diskuzní server a facebook jsou neporovnatelné dvě platformy. Hofyland má přizpůsobené funkce k sledováni nových příspěvků, pomocí bookmaru. Pracováni s ním je třeba si osvojit.

Některé kluby jdou sledovat i bez přihlášení (moc jich není, po přihlášení je jich aktualně v sekci HRY/LARP - dřevárny; hry naživo [147], takže pár ukázek klubů věnujících se dřevárnám ...


Dřevárny - inspirační obrázky, hlavně kostýmy, doplňky

LARP VIDEO - videogalerie dřeváren od nás i ze světa

Teorie a praxe larpu

kluby pro lokální domluvy vypadají třeba takhle Dřevárny, LARPy - Zlín a okolí

Dřevárny - BPA Krnov

Dnes se dá na hofyland regnout pomoci SMS za nějaký peníz, nebo vás tam může někdo pozvat. Pokud tedy někdo by chtěl na hofy regnout, tak napište pod článek váš email (nepište ho ale v plné formě, protože pak vás zaspamují roboti, ale třeba pavelnovak zavinač seznam.cz)), taková složitější registrace je z důvody ochrany proti spamerům, nebo lidem co rádi otravují. Lidi co tu koukají a jsou na hofy vám určitě rádi pozvánku pošlou. Uf celá článek vypadá jak nějaký reklamní článeček, ale věřte že můj jediný cíl je Vás naučit chodit na hofy a přivést do tamních diskuzí novou krev.

Komentáře 14.12.2009. 00:00

BPA 09 by Gretchin

Zpráva že je Šmak maturz se roznesla rychle a ke generálům ještě rychleji. A přesto nás na boj o jeho poklad vyrazilo auru. Mnoho z nás nevěřilo že je opravdu poněm. Ale zvěsti nelhaly. Když jsme brzo ráno dorazili k osamělé hoře, bylo nezvykle větrno a mlha která soupala z jezera kam Šmak dopadl byla neprostupná. Avšak ve vzduchu bylo cítit něco divného. Lidský pach by nás tady nepřekvapil. Ale bylo tu toho yonk, snad elfové a možná i trpaslíci. A tehdy jsem je uviděl poprvé. Bylo jich tak shum, víc než nás, což vůbec nebylo zvykem. A taky to tak dopadlo.

Generálům se špatně velilo, když nás museli krotit abychom se hned nerozběhli do síní plných pokladů které Šmak právě uvolnil. Když na nás bílá naběhla, byla to bolb. Nepomohlo nám ani že nám doběhli na pomoc vrci. Jediné co nás zachránilo byla mlha která se znovu vnesla mezi nás a umožnila nám se stáhnout. Díky tomu však všichni na chvíli zapoměli na Šmakovo zlato a začali se soustředit na pomstu. Když jsme se zase zformovali, začali jsme protiútok kterým jsme zahnali tarki až k jejich táboru, který si postavili poté co ti globi zabili Šmaka přímo nad jejich městem a jeho loik jim pak srovnala město se zemí. Nebýt elfů kteří přemohli vrky a vpadli nám do zad by jsme je brzo zničili. Po zbytek dne se odehrávalo hodně větších či menších bojů a zatímco generálové přemýšleli nad taktikou velkého boje, den se pomalu chýlil ke konci. Když se pak mlha k večeru rozestoupila bylo rozhodnuto. Velký boj proběhne ještě dnes večer!

Já jsem byl určen na levé křídlo. Trochu jsem se bál že to bude náš konec, protože nás nekryli žádní střelci...všichni byli ve středu pole. Naštěstí jsme dostali snadný úkol, vyvolat rozruch. Pro uruki žádný problém. Když vypukl boj, zhostili jsme se úkolu dokonale. Bílá byla roztrhána na několik oddílů a zatímco křídla dál šířila chaos, náš střed je vystřílel. Pak jsme se konečně mohli vrhnout na Šmakův poklad.

A takhle skončila bitva kterou tarki nazývají jako masakr v bitvě pěti armád která se odehrála roku 2009.

Komentáře 21.09.2009. 00:00

B5A 2009 (Doksy)

Melia-sh kázala dojít, tož část běsů vyrazila na dlouhý pochod, daleko na západě se schylovalo k velkému střetu. Paní bude v ohrožení, takže musíme spěchat, moc spěchat. Naštěstí my z východního pohraničí jsme zvyklí na rychlé výpady a pak na útěk z nepřátelského území, takže to nějak zvládáme... To gundabalské ležení je opravdu velké, moc velké, ani jsem netušil, že nás tolik je, tohle nebude běžný výpad na lidi, v tom bude něco víc. A hlavně neviděl jsem jen gundabalské, ale i značně naštvané throqushary, co jsem pochytil slunce nesnáší a přesto je pán vytáhl na sluníčko. To by pán nedělal. V tom bude něco velkého, hodně velkého.

Nebyl čas se ani uvítat s dalšími, tu paní zavelela k přesunu, ležení má zůstat tak, pohraniční hlásky obsazuje armáda lidí, trpaslíků a elfů, není čas.“ Je tu někde Turuq?“ Zbystřím, že by nějaký bratránek. Kdeže, jeden ušmudlaný skřet vykřikuje stále mé jméno, až dojde blíž, houknu na něj. Dovídám se, že mě volá paní. Co mi může chtít, snad se k ní nedoneslo, že jsme při posledních rabováních neodevzdávali všechny zbraně a zbroje lidí a dozbrojovali jsme své skřety. Měl jsem si přece jen vzít jinou zbroj, než tu uloupenou koženou. S těmito myšlenkami vyrazím za Melia-sh. Paní je v dobré náladě, snad nebude tak zle. Nakonec jsem nedostal deku, ale parádní žvanec masa, ehm, maso to nebylo, ale přirovnat by k tomu šlo. Měl jsem na starost část skřetí sebranky. Tolik skřetů jsem ještě neviděl. Seřvat tu holotu bude kumšt, ženem tu bandu k první hlásce, je to obrovská pevnost na kopci, nejbližší k našim osadám, z ní máme výborný přehled o pláních pod námi. Kromě krys a pavučin zela prázdnotou, Šmak by obsazenou ve svém okolí nestrpěl. Vydali jsme se tedy k další. Naše předsunuté oddíly hlásí pohyby lidí před námi. Řvem, popoháníme skřety, aby se připravili na střet, v dáli slyšíme jiné střety...

... pochodujem, dověděli jsme se o nějakém elfím hvozdu, který je třeba důkladně vyplenit. Stahujem se, těch špičatých uší je nějak moc. Felčaři se činí, rychle se dávame dohromady, čeká nás další tažení...

... bojujem, dobývaní hlásek a získávání převahy v krajině je náročné, ale jde nám to, po našem boku se objevují i naurrakurští skřeti...

... konečně Melia-sh dorazila pokladnice a můžem si najmout žoldáky, jsou dobře vyzbrojení, s nimi to půjde ještě líp ... tohle tažení je v našich pařátech, zaplatit žoldáky bylo skvělé rozhodnutí. Plenění Sněhurkova přináší nejen radost z vítězství, ale skřeti si užívají i na nebohém obyvatelstvu...

... všichni jsme se v bojové náladě sešli před jeskyní, kde sídlil Šmak. Má tam prý pohádkový poklad, udržet skřety, aby se tam po jednotlivých klanech nevrhli, je těžké, ale daří se. Zvědi hlásí, že armády lidí, trpaslíků a elfů se taky houfují, asi jsme jim dávali málo zabrat. Mno co, tak teď jim to nandáme. Už se jde na to, konečně to veliké je na dosah. Přeposílám zálohy k úpatí skály, lidské oddíly se tam valí přes naše křídlo. Nějak se to daří držet, v tu lehká lidská pěchota vbíhá do našich zad...

... nějak jsme to přežili, ale není to dobré, znovu houfujem skřety. Bílá se na nás vrhá ....



Tak a teď trošku vážně, k hodnocení akce jako takové. Prvně chci říci, že akce se mi moc líbila. Pokud bych měl hodnotit jako ve škole, tak bych dal 1-. Loni jsem byl na B5A poprvé, coby generál Gundabalu, letos jsem si to zopakoval. Loni jsem to hodnotil takhle:

„30.- 01.06. Bitva pěti armád 2008 Doksy 85% Bitva

Vyrazit do Doks jsem uvažoval loni, jenže ani loni, ani letos jsem neměl chuť sledovat stránky a čekat na spuštění registrace a stihnout se zaregistrovat dřív než další. Letos se povedlo na akci dostat přes toto síto a jelo se. V jedné větě bych to shrnul. Řemeslně do puntíku dobře zvládnutá velká bitva, střižená podle starých časů. Předávání glejtů se dnes už jen tak nevidí. Ale vše zapadalo do sebe, fungovalo do puntíku. Kostýmově vzhledem k mase svátečních účastníků byla úroveň vysoká, elán těch, co měli zájem, taky. Poprvé jsem na bitvě zažil boj před velkým střetem o pozice pro následující střet. Mohu jen doporučit.“

Letos ještě souhrnně psát nebudu, neb sezóna začíná, ale celý systém byl přetaven do moderního hávu, žádné předávání glejtů, žádné dobývání věží, žádné dlouhé oživování. Byla to bitva se vším, co bych na bitvě čekal. Střety taktické celostranové, kdy se bojovalo o hlásky, zde byl prostor pro taktiku, po bojišti se přelévala černá bílá. Pak přišla na řadu tažení, kdy si to náš národ rozdal férově, národ proti národu, nemohli jsme se vymlouvat na to či ono. Stálo to jen na nás. Sem tam střihnuté lajnami celé černé, proti celé bílé. Díky polním lazaretům se tolik nepochodovalo, oživovalo se rychleji. Cíl byl jasně vytyčen, v tu a tu chvíli držet ten či onen bod. Při tažení většinou stejně došlo k tomu, že šlo o to nebýt vyhlazen. Díky velikosti téhle bitvy (nevím přesně počet účastníků, snad organizátoři čísla dodají) nečekejte nějaké osobky, jde převážně o obrovské lajny a operující zálohy či křídla. Co je dle mého na B5A nejlepší je atmosféra, skandující dav je hodně motivující, zklamání taky. Zaznívají názory méně životů, kopí atp... Já si myslím, že vše je nastaveno optimálně, méně životů by vedlo k tomu, že by nešlo taktizovat, hlavně ne kopí. Ty lajny nejdou snadno obíhat, aby se eliminovaly. Mně se systém líbil moc, drobné připomínky zašlu orgům...

Protože beru B5A jako sešlost sezóny, budiž jeden odstavec na téma účastníci. Organizátor za to, co mu přijede, moc nemůže, takže se nesluší psát „ta akce byla za prd, protože tam byli ti či oni". Oproti jiným velkým akcím tato akce není tvořena do své velikosti tím, že dorazí „veteráni“, jako spíš tím, že přijedou nováčci + aktivní lidé, co jezdí. Kostýmově se vše hýbe kupředu, myslím si, že na tuto dobu bude pohlíženo jako na zlatou, kdy probíhá symbióza mezi domácím kutilstvím a obchody, snad to tak vydrží co nejdéle. Pokud mám možnost vidět cizí akce (jiné státy) na netu, tak nejen, že jsme je dle mého dohnali, ale i předehnali. Koukat na ty fantasy národy je radost, škoda jen elfího nadšení. Jak vím, tak jich mnoho žije elfím nadšením, scházejí se i mimo bitvy a přitom kostýmově jsou nějaký rok nazpět za jinými národy. Do kostýmů jsme se tedy obuli a i organizátoři správně tlačí na pilu. Nad čím však zapláči, je úroveň boje. Během střetů mi přijde, že mnoho lidí si myslí „padni, kde padni". O nějakém tlumení se nedá mluvit. Mně to třeba nevadí, krýt se myslím dokáži, mám helmu, zbroj. Ale ne všichni mají helmy a zbroj. Hlavně simulujeme boj a ne akci „dej zásah". Ale to je asi běh na dlouhou trať. Večer jsem zhlédl kousek arény a tam neviděl ani jednoho člověka, co by vládl mečem, byl to tam samý Achilles, co z výskoku seká atp... Možná by stálo na takových akcích provést večer ukázku šermu pro ty davy nováčků, co na akci dorazí a mají zájem.

Shrnuto podtrženo parádní víkend a díky orgům za něj.

Stránky akce"

Fotogalerie z akce"

Běsi PS: děkuji NYII za korekturu a Willblackovi za fotky

Komentáře 04.06.2009. 00:00

Sraz organizítorů z ostravska

12.5.2009 jsme měli v Ostravě sraz organizátorů dřeváren z ostravska. Dorazil OndraKL (BPA, Dargorath) Goblin (Mongolové 2x do roka) Turek (kafrá do Telmnadu, Bitvy o Morii) Nord (Alansie)
z diskuze vzešlo toto:

- nějak samovolně pronikly na ostravsko rozšířené zásahové plochy, asi se k ním přejde, zdali s přidají všichni to se uvidí.
- průměrná úroveň kostýmu je dle všeho vyšší než v republice (podotýkam průměrná, je tu plno jedinců co x let na něj nesáhly :(, je tu málo tahounů co by měli bomba kostýmy na každou akci, měřítko je i tak relativní )
- nenastopila nová vlna organizítorů, kteří už třeba 2-3 roky jezdí, což je problém do budoucnosti, neb ti stávajicí nebudou se věnovat dřevárnám věčně
- díky chybějicím novým orgům akcí ubývá, nicméně je tak časy vyjíždět i mimo region, což je přínos
- chtělo by to dotáhnout lidi na hofyland, hlavně nováčky, neb se jim otevře nový obzor
- více podpořit skupiny, vznik skupin, neb skupiny jsou schopny organizovat akce, rozvíjet know how, předávají tradici
-nějak nakopnout drevarny.cz kromě pár jedinců tam nikdo nepřispívá, přitom prolinkovanost i návštěvnost je solidní, tak toho využít, když už se platí hosting a doména
-najít nějaký legalní plac, kde by se snadno zajišťovaly povolení, neb biťák v poslední době trpí na motorkáře a místní jsou tak nevrlí na všechny

Snad jsem na nic nezapomněl

K jednotlivým bodům se rozepíši samostatně.

Komentáře 24.05.2009. 00:00